Thursday 23 August 2012

Aduhai..!! Ruginya Kalau Tak Sedar..!!




In the name of God The Most Merciful and Most Compassionate
Assalamualaikum wbt...


Atma ; 
~ Please lah. Jangan berubah sebab orang lain. Don’t be a hypocrite. 
~ Sampai bila kau nak tunggu? A man that decides to change on the 12th hour dies on the 11th tau. Ingat, jangan sampai aku da malas nak nasihat kan kau. Kalau aku da malas, memang kau akan sesat sampai bila-bila unless DIA menghidupkan aku balik, sebab sesungguhnya DIA lah yang lebih berhak ke atas aku.

Beribu kali ‘atma’ berbisik pada jasad yang masih tak sedarkan diri ini. Banyak sangat peringatan-peringatan yang diberikan, tapi jasad tu tetap dengan duniawinya. Tinggalkan segala-galanya yang penting untuk dirinya. Hiraukan semua benda yang boleh dituai supaya berbuah kelak di sana.

Hakikatnya, jasad itu sedar akan segala peringatan2 tersebut. He knew it. He knew that every word given to him is actually the truth. But he ignored it every single time. He wore this ‘alim’ state physically but spiritually it came back as nothing. He didn’t know how to perform a proper solat, displayed a well akhlak, or recited even a simple sentence from Al-Quran. However, he has a smart brain, a top student from his school, an angel-like attitude and a great family.

Suddenly, one day, he started to have all these feelings. Dia rasa sunyi, rasa kosong, rasa sedih, segala benda serba tak kena. Buat itu salah, buat ini tak betul, baca buku tak masuk, borak dengan kawan bosan. Segala semua perkara lah. Dalam mata melilau mancari sesuatu ‘berfaedah’ untuk dibuat, dia terpandang ada satu buku ni. Dalam malas, diambilnya juga. Belek punya belek, dipraktisnya teknik skimming and scanning, ‘ter’berhenti dia di satu page, diperhatinya words by words yang ditaip dalam page tersebut, especially this one…

"Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam)." 
(QS : Surah al-Qasas : 56)

Starting from that day, it changed everything. He who doesn’t know how to perform a proper solat, mula berjinak-jinak untuk belajar. Dia mula untuk belajar segala-galanya tentang Islam. Mula untuk bertanya sesuatu yg dulu dia ‘pandai’, mula untuk membaca segala ‘words’ yang dulu buat dia rasa bosan. And now, he didn’t feel the feelings he felt before. Dia sudah mula rasa keindahan iman dan Islam tersebut.

".....Sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah, maka dia lah yang berjaya mencapai kebahagiaan; dan sesiapa yang disesatkanNya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya…."
(QS : Surah al-Kahfi : 17)

Sepanjang menjalani kehidupan ‘baru’ tersebut, ada satu ketika jasad tersebut berbual dengan rakan baiknya.

Aku : Kenapa dari dulu aku tak dapat berubah. Setiap kali ada niat untuk berubah, mesti aku akan leka dan lalai. Dan setiap kali leka itu datang, ayat hidayah tidak hadir lagi mesti akan terucap.

Sambil  ter ’=)’, best friend dia pun jawablah.

Teman : Perubahan yang terjadi pada diri kau hari ini adalah bukti keinginan diri untuk berubah. Jalan yang kau pilih adalah antara salah satu jalan yang tepat yang mana destinasi akhirnya adalah kembali kepada Illahi. Kelak kita tetap akan kembali ke Illahi, persoalannya kau bersedia untuk mendengar suara aku atau campak aku jauh-jauh. Hidayah yang hadir dalam diri kau pada hari ini, bukannya baru hadir, tapi dah lama sangat ada.




Aku : Diri aku sendiri ?

Teman : Pernah dengar monolog diri ?

Aku : Monolog diri ?

Teman : Keadaan bila kau bercakap dengan diri kau sendiri. Cuba imagine, zaman sekolah dulu, ustaz suruh baca Surah An-Nasr kuat-kuat, supaya satu kelas boleh dengar tapi ustaz minta volunteer. Apa yang kau buat ?

Aku : Confirm aku tunduk cakap tak nak. Tapi kenapa macam kau lari topik ?

Teman : Mana ada aku lari topik. Time kau tunduk, mulut kau tak bersuara kan cakap tak nak? Yang bersuara just hati kau je.

Aku : Tapi apa kaitannya dengan monolog diri ? Tadi kau cakap tak lari topik.

Teman : That’s the simplest way untuk aku terangkan pada kau what is the meaning of monolog diri. Sebenarnya, hidayah yang dikurniakan oleh Allah SWT sememangnya sudah wujud dalam diri setiap insan ciptaanNya, it’s just that whether that person realize about it or not. If they didn’t know about it, hidayah tersebut akan ‘ter’abandoned untuk seketika. Hidayah tersebut tersimpan rapi di dalam HATI setiap insan. Kalau DIA mengkehendaki insan tersebut untuk menyedari akan hidayah Nya, InsyaAllah, walau ter’abandoned mana pun hidayah tersebut, insan tersebut tetap akan berubah lantas memahami hatinya sendiri. Sebab itulah apabila baik seketul daging tersebut nescaya seluruh anggotanya akan mengikut menjadi baik.

Aku : Faham faham. Syukran, akhi atas peringatan dan nasihat tadi. Syukur Alhamdulillah ke atas NYA kerana diberi peluang untuk menyelami hati sendiri. Untung aku ada kawan aka ustaz macam kau, atleast boleh lah nasihat aku setiap hari.

Tersenyum kedua-dua sahabat tersebut sambil meneruskan perjalanan.

Dulu, ketika insan tersebut masih dalam lena, tidak sedar bahawa ‘atma’ itu sering saja mengingatinya, memberi galakan, memberi nasihat dan ketika itu, dia buang segala nasihat dan galakan untuk berbuat baik seperti buang sampah. But now, he realizes that he needs to really take care of ‘atma’. Atma itu sebenarnya adalah suara hati kita yang dicipta suci oleh si DIA. Allah SWT tidak akan pernah mematikan ‘atma’ itu instead HE keeps on nourishing it till that person realizes it. Allah SWT akan sentiasa menjaga hati hambaNya jika Dia mengkehendaki hambaNya itu termasuk dalam golongan-golongan yang mencapai kebahagian di sisi Allah SWT.

So, by now, I think most of you have realizes who is this ‘atma’ in this story. Take care of it, listen to everything that came out from it, because if not, you’ll lose something that is very precious to yourself. You’ll lose the KEY to YOUR SOUL and if that happened, the only way to regain it is by TURNING BACK to ALLAH SWT.




“..The signs of success at the end is the turning to Allah at the beginning..”


 (Ibn ‘Ata’illah)



Although the path of MUJAHADAH will never be easy, just remember this, live your life by the guidance of Al-Quran and Sunnah. InsyaAllah, semuanya akan dipermudahkan dan dibuka jalan seluas-luasnya oleh NYA.

Ya Allah, please guide us to the correct path. Aamin

“..If ALLAH is all you have, you have all you need..”


 (QS : Surah Ali-‘Imraan : 173)


No comments:

Post a Comment