Sunday 27 January 2013

You’re a Man!!!


Bismillahirrahmanirrahim.


Hiasan semata-mata
Aku tersenyum seorang sambil melihat facebookku. Bukannya apa, gambar-gambar masa zaman muda dan comel dulu baru diupload. Bila fikir balik, banyak juga aku dah berubah sejak usia semakin bertambah ini. Semakin matang mungkin. Hoho. 

Nak kenang balik, aku dulu, takdelah nak kata baik sangat. Sejak memasuki sekolah berasrama, aku banyak berubah. Waktu itu solat dah cukup, hari-hari baca quran, puasa sunat Isnin dan Khamis dan macam-macam lagi lah. Bukannya apa, sebab suasana di sekolah asrama kan lain. Lagi-lagi sekolah asrama di serambi Mekah. Peghhh, waktu berada di sekolah asrama adalah antara waktu-waktu paling bahagia dalam dunia ini. Sumpah! 

Cuma, kadang-kadang waktu balik ke rumah masing-masing, adalah juga tergelincir satu dua, tapi tak banyak pun. Al-maklumlah, suasana rumah dan asramakan lain. Keadaan 'terlebih kondusif’ untuk melagha, internet UniFi yang memanggil macam syaitonirajim. Fuuuh, tak akan aku lepaskan peluang ini untuk mengqadha segala yang tertinggal di asrama. Tapi selepas beberapa lama, aku mula berfikir, aku ini munafik ke macam ini? Kalau di asrama bukan main baik lagi solat berjemaah. Tapi kalau di rumah…. 

Sampailah pada suatu hari, aku dapat tawaran untuk sambung belajar di My Special University. Special bukan sebab apa, sebab sejak dari itu, kehidupan aku mula lebih terurus dan bak kata Joseph Rudyard Kipling dalam poem “If” yang kita belajar time SPM, - You’ll be a Man -. Sebab itulah aku terasa semakin matang. Hoho.

 Segalanya bermula selepas cuti raya Aidilfitri. Sebenarnya kami dah lama berkenalan dengan dia, waktu pertama kali berjumpa dengan dia adalah BBQ yang diadakan di tepi jalan hostel kami. Ramai juga kereta yang lalu-lalang kat tepi jalan, nasib baik takde polis datang menahan kami. Hehe. Waktu mula berkenalan, dia jenis pendiam sikit, jadi setiap perkataan dia umpama mutiara berharga 1 lakh keluar dari mulut. Gaya pun lek lek selamba je.


Oleh sebab itu, kami terasa sangat senang dengan dia, tambahan dia memang seorang yang penyayang dan baik. Setiap minggu dia akan datang ke surau kami sambil membawa makanan. Wah! Walaupun makanan ringan je macam roti dan air, tapi yelah, waktu zaman foundation dulu guwe kesempitan uang. Itu yang rasa macam rezeki mai dari langit melimpah-limpah. Kadang-kadang abang itu datang ke hostel kami dan belanja kami minum di restoran bawah, saja-saja sementara menunggu isterinya. Banyak kami borak dengan dia, dari hal ekonomi tentang fractional reserve ke hal agama dan macam-macam lagi. Gaya dia yang tenang dan ramah buat kitorang sangat senang dengan dia.

Cuma yang sedihnya, kadang-kadang sekali lagi, pabila waktu cuti menjelma, aku  terporosok dalam lubang pertahanan  kuno ( Baca: DOTA) yang menghasilkan subuh dinosaur. Aku mula merasakan diri ini macam munafik sekali lagi. Waktu hari sekolah, ada juga kekuatan untuk pergi solat berjemaah isyak di surau. Tapi kalau di rumah, harapan je lah nak pergi, tambahan pula surau tak berdekatan kawasan rumah aku. Tempat terdekat solat jemaah adalah di masjid.

                Selepas dalam 3 bulan berjumpa dengan abang itu setiap minggu, pada suatu hari dia ajak kitorang untuk pergi ke Sunway Pyramid. Wah, ingatkan dia nak belanja main ice skating sekali! Rupa-rupanya, kitorang pergi ke masjid di seberang Sunway Pyramid, ada miscommunication sikit. Hehe. Kebetulan waktu kami tiba, ada beberapa orang abang-abang dari Universiti Penuh Misteri dan kakak-kakak turut serta sekali. 

Katanya, ini adalah sedikit konferens riang kecil-kecilan dan banyak persoalan kitorang akan terjawab di sini. Pengalaman pertama di konferens riang adalah sangat OSEM! Walaupun beberapa kali tersenguk, tapi banyak benda yang kitorang dapat, termasuk gula-gula kopiko. Antaranya adalah tentang tujuan hidup kita. Tentang bagaimana Islam sangat hebat sampai orang kafir sanggup duduk di bawah sistem Islam yang menguasai 2/3 dunia dan macam-macam lagi.

Balik dari konferens itu, baru aku faham, kenapa diri aku kadang-kadang tergelincir dan kadang-kadang mantop. Sebab iman itu sentiasa naik dan turun kan macam ECG lah *Uhuk uhuk*. Walaupun iman itu sentiasa naik dan turun, mesti ada certain tahap resting membrane potential dimana iman kita akan turun, tapi tak rendah sangat sampai tinggalkan perkara wajib. Dan tahap iman ini memerlukan dua perkara penting iaitu suasana persekitaran dan support system.

Disebabkan itu, kedatangan abang itu dalam hidup aku sangat bermakna sepanjang pengajian aku di My Special University. Kedatangan abang itu telah menimbulkan suasana yang islamik dan menjadi pembimbing kami, iaitu support system kami secara tak langsung. Dia adalah guru kami, bapa kami, rakan kami dan ustaz kami. Tanpanya, mungkin aku tak akan faham apa ertinya aku menganut Islam, dan mungkin imanku sedang nyenyak tidur macam snorlex. Tak tahulah bagaimana kehidupanku tanpa tarbiyah. Terima kasih atas sentuhanmu ya murabbi! 
V For Peace





No comments:

Post a Comment