Tuesday 1 January 2013

Pssstt , saya ada benda nak cakap dengan awak

Bismillah…..

Ada orang kata , "Nak sabar pun ada tahap dia, kita ini bukannya nabi nak sabar sampai macam itu""Dia memang lagi jahat dari Abu Jahal, memang padan muka dia kena sembur".


Dua coretan sebelum ini banyak ditekankan pasal kesabaran dalam berkawan. Tapi macam mana kalau kawan kita memang melampaui batas sampai ke tahap wajib tegur? Apa yang kita kena buat? Tegur jela. Adakah sesenang itu sahaja kita menegurnya? 


Maka dengan sebab rahmat dari Allah(kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah lembut kepada mereka(sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu.....
(Ali imran : 159)


 

Untuk memulakan teguran, kita mestilah menunjukkan yang kita sayang dia, dan bukan tegur hanya sebab ego semata-mata. Tidakkah kita sedar, bahawa Iblis yang pernah menjadi penghulu para Malaikat dihalau keluar dari syurga kerana ucapan keramat, "Ana khairu minhu," maksudnya "Aku lebih baik daripada dia!". Disebabkan ego, Iblis dilaknat oleh Allah dan sekali gus dicampakkan ke neraka. Sebab itu, dalam berkawan ini, serendah-rendah tahap adalah berlapang dada. Tanpa berlapang dada, perasaan ego akan mula menebal dan berkarat dalam hati kita macam besi berkarat. Adakah ini yang dimaksudkan friends till jannah?

Selain itu, salah satu cara lain adalah dengan pujian. Manusia itukan suka pada pujian. “Ya Allah, baguslah engkau pada hari ini” ,  atau apa-apa yang sesuai dengan keadaan. Cuma, pastikan itu adalah pujian, bukan sindiran. Situasi macam ini tak ubah macam seorang guru di dalam kelas. Bila cikgu cakap “Diam!!!!!”, makin bising satu kelas tu, tapi bila cikgu cakap “Hah, kenapa tak bercakap? Cakaplah banyak-banyak. Cikgu dah bagi bercakap, tak ada orang pun nak bercakap!”. Cuba bayangkan kalau orang yang ditegur itu jenis keras kepala dan ego, dari hati dia baru nak berubah ke arah lebih baik dan rajin, terus tak jadi. 

"Takpalah, saya cuma mampu menegur dengan hati, apakan daya"


Mengubah dengan hati walaupun selemah-lemah iman, alhamdulillah masih ada iman dalam diri kita. Maksud mengubah dengan hati adalah kita sedar perbuatan itu tak elok, cuma kita belum lagi mendapat kekuatan untuk menegur. Jadi, kita akan sentiasa berasa perkara itu tak patut dan sedikit pun tak redha dengan perbuatan itu. Bukan dengan hanya berkata "Ah biarlah dia, kubur lain-lain nanti". Tapi, kita jangan lupa pula tanggungjawab kita sebagai khalifah di muka bumi Allah ini. Kerana akan tiba satu hari di mana si Abu akan memanggil rakannya si Ahlul Jannah, untuk meminta pertolongannya! Dan mungkin juga menarik rakannya yang lain untuk ke seburuk-buruk tempat kembali.



"Dan wahai kaumku! Sesungguhnya aku benar-benar khuatir terhadapmu akan (siksaan) hari panggil-memanggil" 
(Al-Ghafir : 32)


Tapi, teknik-teknik di atas adalah untuk menegur yang sejantina dahulu. Sebaik-baiknya seorang Adam itu perlulah menegur melalui rakan Hawa tu. Guna cara halus dulu, kalau tak jadi, barulah ditegur direct, tapi janganlah direct sangat. Biar kaum Hawa yang lebih memahami untuk buat kerja-kerja ini.

Saya sememangnya sangat bangga terutama sekali apabila remaja sendiri merebut untuk melaksanakan amar makruf nahi mungkar. Kita semua nak menuju untuk menjadi Ustadziatul Alam(world order) macam Barat tu. Siapa lagi kita nak berharap selain bakal-bakal pemerintah Negara ni? Atau kita nak tunggu dan bersorak "Yay! Islam dah menang" nanti?
 
Tapi kalau-kalau kena hambur di akhirnya, janganlah putus asa. Baru kena sound sikit, dah rasa kena campak dalam gaung. Tak apa, kita dah jalankan tanggungjawab kita untuk nasihatkan dia, segalanya selepas itu, diserahkan kepada Allah. Cuba kita muhasabah diri kita sama ada kita menegur sebab kasih dekat dia, atau nak cari kelemahannya?

“Orang-orang yang bertakwa tidak ada tanggungjawab sedikit pun atas (dosa-dosa) mereka, tetapi (berkewajiban) untuk mengingatkan agar mereka (juga) bertakwa.”         
(Surah Al-An’am : 69)

Akhir kata, harap coretan yang diberi mampu membantu anda dalam menghadapi hidup sehari-hari.     
  -UI-

No comments:

Post a Comment