Wednesday 6 February 2013

My Love The Series : Part 1

Bagaimana Aku Kenal Tarbiyah:


Bandar ini mula menghampiri musim dingin.Malangnya sedingin-dingin mana pun musim ini membeku, tidak akan terhasil pun kepulan-kepulan asap dari mulut,tingkap bilik pun tidak akannya penuh dengan  “snow flake” melainkan erkk,, bulu burung merpati? Hehe. Malam ini terasa sungguh kesejukannya dan dia mengajakku untuk menemaninya  menghirup secawan coffee. Peperiksaan dia semakin menjelang dan sudah seminggu kami tidak berjumpa. Oh rindunya! Kami baru berkenalan selama 2 bulan lebih, tetapi perasaanku terhadap dia sangat luar biasa.
 


Kami bertukar cerita dan tiba tiba atmosphere berubah apabila dia tiba-tiba bertanyakan tentang “my love” dahulu. Bagaimana kami bertemu? Sejauh mana rapatnya kami dahulu? Hmm,,tanpa berfikir panjang aku mula memberitahu bahawa “my love” yang dia maksudkan bukan yang pertama bagiku, malah ada lagi sebelum itu. Dia bertanya “Bukan yang pertama? Jadi sebenarnya berapa orang sebelum saya?” Aku jujur mengatakan, selepas aku kehilangan seseorang, aku dipertemukan dengan ramai orang. Dan orang-orang itu sangat menyayangi dan mengambil berat terhadapku. Setelah mengetahui hal sebenar dia pun tersenyum.

Pada malam itu, tergerak hati aku untuk menyelusuri kembali perjalanan hidupku yang membawaku sehingga ke sini, jauh dari tanah air sendiri. Kerana kepercayaanku kepada dia, aku mula membuka kisah-kisah lalu dan aku sangat gembira kerana dia seorang pendengar yang setia. Kisah hidupku bermula dengan hubunganku dengan "my love” yang pertama. ”My love” yang pertama kacak orangnya, ala-ala muka Bae Yong Joon (hero Winter Sonata). Alim, genius, multi-talent memang pek kombo yang lumayanlah kata orang. Cuma dia kekurangan satu elemen sahaja dalam dirinya. Dia jenis yang tidak pandai meng-expresskan perasaannya, tetapi aku yakin yang dia sangat menyayangiku. Dia sering menasihatiku mengenai soal agama, soal berpakaian dan ibadat. Segala teguran yang diberi penuh berhikmah. Segala apa yang dipelajari ketika dia mengikuti usrah, dia akan menceritakan kembali kepadaku. Sikapnya itu semakin lama semakin mempengaruhiku juga untuk berhijrah ke arah yang lebih baik. Tetapi apa yang berlaku semua ada hikmahnya. Jodoh kami tidak lama kerana ternyata Allah lebih menyayanginya. Kehilangannya di dalam satu tragedi kemalangan jalan raya ternyata mengugat ketabahanku. Ketika itulah terasa saat-saat hidup digoncang, hidup menjadi gelap kerana dalam sekelip mata aku kehilangannya.


Ya Allah! aku sangat menyayanginya

“Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan”. 
(Surah Al-Anbiyaa’ : 35)
 
 
Sehari selepas pengebumian “my love” yang pertama, aku dihadirkan dengan satu pertemuan yang tidak disangka. Seorang kawan kepada  arwah memperkenalkan dirinya kepada aku. Arwah pernah menceritakan kepada aku mengenai kawannya ini. Tetapi ini kali pertama kami bertemu. Perkenalan kami membawa kepada satu perhubungan yang lebih rapat. Di setiap hujung minggu, kerana kolejnya berdekatan rumahku, dia akan mengajak aku untuk berjumpa. Pada mulanya aku tidak boleh membuka hati aku untuk dia kerana perhubungannya dengan arwah. Tetapi lama kelamaan kerana sikapnya yang sangat mengambil berat,aku mula menyukainya. Hampir setiap hujung minggu aku akan mengikutinya berjumpa dengan rakan-rakannya yang lain. Ternyata rakan-rakannya yang lain juga sangat baik dan aku sangat terharu dengan perkenalan ini. Di dalam hatiku, jarang pada zaman ini ada orang yang sangat mengambil berat terhadap orang lain seperti keluarga sendiri sedangkan waktu perkenalan kami sangat singkat. Jadi setiap kali dia mengajakku untuk berjumpa rakan-rakan dia atau apabila dia mengajakku untuk “date”,aku sedia mengikutinya. Kehadirannya sedikit sebanyak mengisi kekosongan yang ditinggalkan arwah dan dialah orang yang memberiku semangat untuk bangkit dari kesedihan selepas permergian arwah. Dia adalah “my love” yang kedua.

BERSAMBUNG

*I.Amtullah*

No comments:

Post a Comment