Sunday 9 December 2012

Sajian Dari Kem BTN


 
gambar hiasan semata-mata

“ Masakan kem korang inilah yang paling teruk Atuk rasa”

Demikian kata-kata yang keluar dari mulut seorang veteran, salah seorang fasilitator sepanjang  5 hari di kem BTN di …..(tempat dirahsiakan..hehe). Comel dan bersemangat orangnya. Kata-kata Tok itu tetiba sahaja  terngiang-ngiang di telinga saya dan mungkin mengaktifkan input device saya iaitu “ears” untuk menulis risalah ini pula (ingat tak risalah sebelum ini mengenai input device iaitu mata). 

Ya! Memang masakan kat kem tu hmmm…bolehlah dimakan (peluh kecil). Tapi bukan mengenai masakan dari dapur kem itu semata-mata yang ingin saya ketengahkan. Sajian yang saya maksudkan di sini bukan sajian untuk sistem penghadaman tetapi sajian itu disajikan untuk sistem penghayatan iaitu sajian ROHANI. Sejujurnya, perut yang selalu kita isi tetapi bagaimana dengan hati kita yang mungkin gersang dan tandus dengan  kerinduan terhadap penciptaNYA...hmm..

Entahlah mengapa hati saya sangat-sangatlah tersentuh apabila video mengenai  kesusahan dan penderitaan yang ditanggung saudara-saudara se-Islam kita di negara lain ditayangkan. Bukannya sesuatu yang tidak pernah dilihat untuk merasa tersentuh sebegitu, jadi saya beranggapan mungkin kerana penggunaan video sebagai device untuk menyentuh hati yang sangat berkesan ditambah dengan keberkesanaan penataan cahaya. Akhirnya pada malam itu setelah rakan-rakan seperjuangan telah dibuai mimpi barulah saya dapat merungkai akan sebabnya. Mengapa perasaan sebak yang lahir ini kurang menyenangkan? Apabila persoalan itu berjaya dirungkai,, Ya ALLAH malunya diri ini!!



“Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri”
(HR Al-Bukhari dan Muslim)

Sebenarnya ada maksud tersirat  disebalik titisan-titisan air mata tersebut. Kenapa saya katakan ada maksud yang tersirat..?? Kerana titisan  air mata itu adalah titisan air mata orang yang sangat bongkak dan pentingkan diri sendiri. Dan sekali lagi, mengapa saya katakan begitu? Kerana saya sangat pasti akan sebab mengapa saya sangat menghayati video itu iaitu kerana saya telah dijauhkan dari aspek keduniaan yang selama ini saya buta-buta mengejarnya. Video itu ditayangkan ketika saya berada di dalam kem yang mana tiada “line” malah jauh sekali untuk ber”online”,  apatah lagi menyaksikan drama-drama di television serta jauh dari kehidupan seorang pelajar yang sentiasa dibebani assignment.  Pendek kata jauh dari kehidupan harian yang melebihkan keduniaan dan di luar “comfort zone”.

Dek kerana jauh dari semua ini membuatkan saya sangat fokus dan sangat menghayati tayangan tersebut. Jelas menunjukkan betapa hipokrit  betul saya ni mengutamakan urusan sendiri tanpa menghiraukan nasib-nasib saudara saya yang kurang bernasib baik. Jika video itu ditayang semasa kita di hostel, adakah penghayatannya akan sama? Besar kemungkinan TIDAK. Adakah ini bermakna kesedaran untuk mengambil tahu dunia luar dan saudara-saudara lain hanya diperuntukan apabila menghadiri kem? Jadi berapa banyak kem perlu dihadiri? Sayang seribu kali sayang… diri ini sangat pentingkan dirinya sahaja.




“Minima sebuah ukhwah itu adalah berlapang dada dan maksimanya  adalah itsar (mementingkan orang lain dari DIRI SENDIRI)”
(Hasan Al-Banna)

Pada waktu itu, seramai 500 orang rakyat Syria telah gugur nyawa dan lebih 14000 dipenjarakan semenjak rusuhan bermula. Sekarang bilangan orang yang meninggal mencecah 40 000. Kita di sini hanya mampu melihat dari jauh konflik negara itu dengan kesedihan. Sebenarnya apalah gunanya berhati tisu (hati cepat tersentuh) sekiranya tiada tindakan diambil selepas keringnya air mata yang mengalir. Jadi apa peranan kita!! Pastinya kita tidak boleh berdiam diri dan berpeluk tubuh sahaja. 


Umat yang tenat memanggil pemuda-pemudi Islam untuk bangkit membantunya. 
Di manakah hilangnya pemuda-pemudi Islam seperti Mu’adz bin Jabal, Salahuddin al-Ayubi, Muhammad Al-Fatih dan lain-lain? 

Gunakanlah kelebihan kita sebagai pelajar cemerlang dan bakal menjadi seorang yang professional  untuk menyampaikan seruan kepada orang-orang di sekitar kita yang masih belum sedar. Sebelum ini saya selalu berpendapat bahawa dengan menjadi seorang doktor yang berjaya  itu sudah cukup dalam membantu saudara-saudara Islam yang lain. Baru kini saya sedari yang berfikir sebegitu sahaja TIDAK CUKUP.



“Sesungguhnya segala perbuatan bergantung kepada niatnya.Dan sesungguhnya setiap orang akan dibalas berdasarkan  apa yang diniatkan”
(HR Bukhari dan Muslim)

            Siapa yang menggalas cita-cita sebagai seorang professional kerana dunia yang dikehendakinya semata-mata maka pekerjaannya itu akan bernilai sebagaimana yang dia niatkan. Jom kita niatkan untuk kebahagiaan di akhirat yang kekal abadi.

Marilah kita renung-renungkan. Sedar tidak sedar, walaupun masakan yang disaji tidaklah semewah atau selazat  mana semasa di BTN, tetapi saya melihat rakan-rakan menjamahnya dengan penuh selera. Siap menambah-nambah segala kicap dan sos cili, “dah macam masak balik makanan itu jer”. Itulah yang seperti orang-orang tua selalu cakap, makan beramai-ramai memang sedap. Ha! Samalah juga dengan perjuangan menegakkan agama Islam dan menolong saudara-saudara se-Islam kita di negara lain. 

Ya, perjuangan itu mungkin pahit  sekiranya kita melakukannya sendirian. Oleh kerana itulah, kita sentiasa dikumpulkan dalam bulatan bahagia kerana ketika itu kita berkumpul dengan jiwa-jiwa yang sama dengan kita maka kita tidak pernah berseorangan. Bagi saya, makan bersendirian itu kesedihan, sesuatu yang sedap,pahit dan manis harus dikongsi bersama untuk lagi “suwiit”. Masakan di kem BTN pula bukanlah semuanya teruk, ada kalanya yang sedap. 


Samalah juga dengan perjuangan, 
ada masa ia pahit dan ada masa ia manis  
tetapi kedua-duanya seharusnya dikongsi bersama





Tetapi harus diingat! 

Perjuangan menegakkan agama ALLAH SWT ini akan KEKAL MANIS hingga ke akhirnya dengan ganjaran yang bakal dikurniakan Allah SWT di akhirat kelak


INSYAALLAH...

Wallahu'alam

*I.Amtullah*

No comments:

Post a Comment