Sunday 18 November 2012

Ar-Rahim




Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang

Korang tahu apa maksud Ar-Rahim? Alaa…yang korang selalu ucap bismillahhirrahmanirrahim. Kan ada perkataan ‘RAHIM’ kat situ? Ar-Rahim, salah satu nama dalam Asmaul Husna yang bermaksud Maha Penyayang. 

Dan menurut ahli bahasa, Ibn Faris sendiri, apa-apa perkataan yang terdiri daripada huruf ‘ra’, ‘ha’ dan ‘mim’ membawa maksud kasih sayang, lemah lembut, sopan gemalai bahai lah! Disebabkan itu jugaklah perempuan mempunyai sifat lemah-lembut kerana perempuan mempunyai rahim. So, kalau ada lelaki yang terlebih ‘lemah-lembut’, mungkinkah mereka pun mempunyai rahim?

Dan ingat tak, dari kecil sampai besar, cikgu selalu cakap “Buat baik, nanti Allah sayang.” Tapi apa bukti yang Allah sayang dekat kita? 

Hadis riwayat Umar al-Khattab:
Bahawa dia datang menghadap Rasulullah saw. dengan membawa beberapa orang tawanan. Di antara para tawanan itu terlihat seorang wanita sedang mencari-cari, lalu jika ia mendapatkan seorang bayi di antara tawanan itu, dia langsung mengambil bayi itu lalu mendakapkannya ke perut untuk disusui. Lalu Rasulullah saw. berkata kepada kami: Bagaimana pendapat kamu sekalian, apakah wanita ini akan melemparkan anaknya ke dalam api? Kami menjawab: Tidak, demi Allah, sedangkan dia mampu untuk tidak melemparnya. Rasulullah saw. bersabda: Sungguh Allah lebih mengasihi hamba-Nya daripada wanita ini terhadap anaknya. (Shahih Muslim No.4947)



Tiada siapa yang boleh deny kasih sayang ibu terhadap anaknya dan kasih sayang Allah lagi hebat dari itu. Kalau kita buat salah, mungkin ada ibu yang pukul dan mungkin ada yang nasihat. Tapi silap kita waktu itu, mungkin kita ketuk kepala kawan kita dengan pencil case dan mak budak tu pun mengadu dekat mak kita.

Tapi silap kita dengan Allah? Rasanya tak payah diungkapkan dengan kata-kata sebab masing-masing tahu apa silap diri sendiri dengan Allah and yet.....

..sesungguhnya kasih sayang-Ku mengalahkan murka-Ku..
(Sahih Muslim No. 4939)

Dan apabila kita baca tafsir Quran, kita akan nampak betapa cepatnya Allah turunkan kemurkaannya kepada kaum Tsamud, Lut dan kaum ‘Ad. Tapi kita? Umat Rasulullah SAW. Allah bagi kita masa yang saaaaaangat panjang untuk bertaubat. Tak rasa ke kita ini sangat bertuah tapi sangat sombong?



Macam mana pula dengan orang Islam yang ditindas di Palestin, Syria dan lain-lain? Semua sudah cukup menjadi bukti bahawa Allah MAHA Penyayang. Kenapa? Sebab Allah masih bagi kita masa untuk bertaubat sebelum matahari timbul dari barat. Dan Allah juga masih memberi masa bagi mereka yang menindas saudara kita untuk mencari hidayah-Nya. Dan yang paling penting sekali, Allah bagi peluang kepada kita untuk kejar syurga-Nya dengan beramal untuk agama-Nya

Bagi kita hambaNYA, kenapa kita perlu melihat setiap sudut dugaan dan cabaran yang diberikan kepada kita sebagai sesuatu yang tidak elok? Setiap perkara, setiap detik yang kita hadapi sekarang ini adalah kurniaan daripada NYA dan terpulang kepada kita untuk memanfaatkan kurnian itu. Dan di sini dapat dibuktikan yang Allah itu juga bersifat Al-‘Adl.

Akhir kata, harap coretan yang diberi mampu membantu anda dalam menghadapi hidup sehari-hari.
Wallahu'alam.
Assalamualaikum.
   
 -UI-

No comments:

Post a Comment