Kawan-kawan dah belajar pasal
hati? Atau dalam bahasa lainnya, liver
kan? Tapi kenapa penulis pakai heart
untuk tajuk kali ini? Mana taknya, bahasa Melayu kita kan selalu gunakan, kau sentiasa di hatiku untuk you are always in my heart. Tapi lagi,
adakah hati yang dimaksudkan dalam hadis yang famous, “Dalam tubuh terdapat segumpal daging, jika
ia baik, maka seluruh tubuh menjadi baik dan jika ia rosak, maka seluruh tubuh
pun rosak” adalah liver kita? Jadi, di mana sebenarnya yang
dimaksudkan dengan hati tersebut?
Pernah tidak rakan-rakan
terfikir akan terdapat satu hati lain yang dimaksudkan dalam hadis tersebut iaitu
mungkin mata hati. Di mana mata hati ini ye? Wallahu’alam. Kita selalu dengar, tepuklah dada tanyalah iman. Iman
berada di dalam liver ke? Sedikit
perkongsian ini mungkin dapat memberikan sikit gambaran apa sebenarnya hati ini
dan kaitan dengan hadis famous itu.
Umat Islam ketika dahulu memulakan segalanya dengan tekad yang kukuh dan utuh lantas berjaya meletakkan Islam dikemuncak yakni bukan sahaja dipuncak dunia bahkan tersemat di dalam hati. Segalanya perlu bermula dari dalam iaitu dari
hati kerana ia lebih kekal. Oleh sebab
itu juga, Umat Islam dituntut menghiasi hati mereka dengan bertaqwa kepada Allah. Melalui kekuatan taqwa, mereka dapat
mengubah segalanya. Menurut Imam Muslim, Nabi bersabda yang bermaksud, ‘Taqwa
itu di sini (kemudian baginda menunjukkan di dadanya)’. So basically, taqwa dan hati itu bagai isi dengan kuku yang tak
boleh dipisahkan.
Imam Ghazali dalam Ihya Ulumuddin pada bab
Huraian Keajaiban Hati berkata,
“ Hati adalah raja bagi manusia.
Sebagai raja, hati mempunyai tentera yang mampu melaksanakan kehendaknya.
Tentera ini dikenali sebagai tentera
zahir dan batin. Tentera zahir adalah segala anggota badan yang
dikurniakn kepada manusia. Tentera batin pula adalah nafsu shahwat dan
marah, disamping ilmu, hikmah dan kebijaksanaan. Nafsu dan marah mampu
memainkan dua peranan yang berbeza iaitu membantu hati atau menghancurkannya.
Justeru, hati
memerlukan ilmu dan hikmah supaya dengannya nafsu syahwat dan marah
dapat dikekang bagi melaksanakan perkara-perkara yang bermanfaat sahaja. Ilmu yang
paling mulia ialah ilmu mengenai Allah
serta keagungan-Nya. Penguasaan ilmu ini dan keyakinan yang lahir daripadanya
berbeza antara seseorang dengan seseorang yang lain. Pada peringkat awal, ilmu
ini diperoleh berdasarkan usaha dan kesungguhan sehingga seseorang itu
mengenali sifat-sifat wajib, mustahil, serta harus bagi Allah. Pada tahap
paling tinggi, ilmu dan keyakinan terhadap Allah terhasil berdasarkan
penglihatan mata hati yang dikurniakan oleh Allah
Berbekalkan ilmu dan
keyakinan ini, hati manusia akan menjadi bersih dan hasilnya adalah kebahagiaan
bagi manusia di dunia dan akhirat ”.
Ilmu mukasyafah ialah ilmu yang lahir daripada penglihatan
mata hati yang mana seseorang yang dikurniakan ilmu ini akan mengenali
rahsia-rahsia Allah secara langsung daripada
Allah.
Saidina
Ali bin Abi Talib juga berkata, “Sesungguhnya Allah mempunyai bejana di muka
bumi dan ia adalah bentuk hati-hati manusia. Hati yang paling dikasihi Allah
adalah hati yang paling lembut, yang paling
suci dan yang paling keras. Yang
paling keras bermaksud yang paling
keras berpegang pada agama Allah. Maksud yang paling suci ialah yang paling
suci daripada sudut keyakinan dan yang paling
lembut ialah yang paling berlemah lembut kepada sahabat dan taulan.
Kesimpulannya, untuk memastikan
hati kita sentiasa baik, kita mestilah menuntut ilmu yang dapat merapatkan diri
kepada-Nya. Janganlah kita biarkan nafsu menjadi tuan kepada diri kita, tetapi
tundukkan nafsu dengan hati yang baik. Penuhilah dadamu dengan ilmu, kerana taqwa
hahunna (taqwa di sini).
Wallahu'alam.
Wallahu'alam.
-Rasul Islam-
No comments:
Post a Comment